Op bezoek bij Co

Deze maal bracht “Op bezoek bij..” ons in hartje Utrecht, midden in het centrum woont de familie Mulder op een schitterende locatie midden in de stad. Als je er nooit eerder bent geweest zou je dit hier niet verwachten.
En al helemaal niet dat je daar een vogelliefhebber in hart en nieren zou vinden.
Gelukkig had Co ons goed uitgelegd waar we zijn moesten, dat we met de bus waren gegaan was geen overbodigde luxe tijdens deze koopavond.
Co Mulder, daar waren we dus, is zoals eerder gezegd een vogelliefhebber in hart en nieren, een kanariekweker pur-sang.

Vanzelfsprekend ook aan Co de vraag “hoe ben jij met vogels en dan met name kanaries in aanmerking gekomen”.
Het begin was in het ouderlijk huis, ze hadden twee kanaries (mannen) Co vondt het leuk om beesten te hebben.
Een zwager van de broer van Co zijn vrouw kweekte kanaries en toen Co eenmaal was getrouwd kwam er een broedkooi met daarin 6 kanaries.
Het virus voor de vogels was in huize Mulder aangeland.
Co en zijn vrouw vonden het leuk om beesten te hebben, zo was er een konijn in de kamer en hadden ze een hond, een hond hebben ze nog steeds.

In het verenigingsleven is Co begonnen bij Kanarievereniging De Kampioen (ABvV) in Houten, deze vereniging is later naar Utrecht gegaan.
Lid was hij ook bij Vogelvereniging Utrecht, (NBvV) De Distelvink in Nieuwegein (ABvV) en Vogelvereniging Vleuten-De Meern (NBvV).
Deze verenigingen hebben gemeen dat ze om uiteenlopende redenen
hebben op gehouden te bestaan.
Vleuten De Meern is per 31 december 2008 opgeheven en Co is per 1 januari 2009 lid geworden bij onze vereniging.

Naast onze vereniging is hij lid bij EUKV in Utrecht, deze vereniging viert dit jaar haar 100 jarig bestaan.
Nadat men Co hier vroeg of hij voorzitter van de jubileum-commissie wilde worden heeft hij hierop positief  geantwoord.
Een vogelvereniging die 100 jaar bestaat die verdient op zijn minst een feestje.
In diverse verenigingen is Co, samen met zijn vrouw altijd zeer actief geweest, zo draagden ze zorg voor de verloting en verzorgde samen de bar.
Verenigingsmensen op en top.

Dat Co een verenigingsman is blijkt wel uit mooie prijzen die hij voor komende tentoonstelling voor de verloting van onze vereniging beschikbaar heeft gesteld.
Naast de vogels heeft Co nog een grote hobby, namenlijk het fietsen.
Actief bij de organisatie van wieleronde’s en tourtochten maar ook zeker zelf vele kilometers op de fiets.
Als je op één dag in staat bent om 365 km te fietsen dan moet je toch wel een liefhebber zijn en een grote dosis doorzettingsvermogen bezitten.
Na het bezoek bij hem thuis had ik hem in een later stadium nog even aan de telefoon om nog even iets te checken, het was ± 19.40 uur en Co nam de telefoon op terwijl hij aan het fietsen was, ja even een tochtje van 50 Km op een mooie zomeravond  is voor Co heel gewoon.
Terug naar de kanarie’s: Het moet ± 1977 zijn geweest dat ze een woning betrokken waar de mogelijkheid was om een volière te bouwen.

Een kweekruimte van 2.20 meter  x 2.20 meter werd boven op de uitbouw van de keuken gebouwd, met een losse trap kon Co er bovenop komen om zo de vogels te verzorgen.
De kweek bestond toen uit Oranjerood buin en Oranjerood isabel ivoor, deze kleurslagen gaven Co veel plezier.
Ook kweekte Co nog met Roodivoor-isabel die hij via Arie Emo destijds heeft aangeschaft.
Maar door de nieuwe standaardeisen die steeds weer grovere bestreping vragen kom je met de klassieke kleurslagen moeilijk aan de bak.
Zijn huidige kweek bestaat uit Agaat-mozaïek Type 1 en Agaat-mozaïek Type 2 en Agaat Rood Topaas mozaïek, het was via Kees Berrens dat hij met deze kleurslagen in kontakt kwam.
Inmiddels is hij erin geslaagd vogels met de vereiste grovere bestreping te kweken.
De resultaten behaald op de districts- en bondsshow van het vorige seizoen laten dit duidelijk zien.
In zijn huidige vogelverblijf heeft hij alles voorhanden om de vogels goed te kunnen verzorgen, elektra, water en warmte zijn aanwezig.

Bij aanvang van de kweekperiode doet Co een touwnestje in de broedschaal, hij bindt dit vast zodat het niet kan verschuiven.
Op dit touwnestje kan de pop dan haar nest afmaken.
Als de jonge vogels uit zijn gevlogen gooit hij het touw nestje weg en gebruikt voor de volgende ronde een nieuw nestje.
De zitstokken in zijn vluchten zijn zo gemaakt dat de vogels nooit rechtstreeks onder elkaar zitten.
In het vogelverblijf zijn zowel de wanden als de vloer betegeld waardoor het schoonhouden toch een stuk eenvoudiger en hygiënischer is.

Het behoeft waarschijnlijk geen nadere toelichting dat alles bij Co er spic en span uitziet.
Ook de buitenkant van het vogelverblijf is een plaatje, zeker nu met de voorjaarsbloemen.
Ook deze keer waren we te gast bij een liefhebber die er voor de volle 100% voor gaat.